Projektet samler aktører på tværs af brancher i nyskabende partnerskaber for at omdanne industrielle restmaterialer til værdifulde og kommercielle produkter.
Dette reducerer affald og fremmer bedre materialeanvendelse.
Formål
Samarbejdet skal fremme cirkularitet i industrien ved at omdanne industrielle restmaterialer til værdifulde produkter. Målet er at reducere affald, erstatte nye materialer med allerede eksisterende materialer, samt at bidrage til økonomisk værdi gennem innovativt samarbejde hos alle parter.
Konceptet '12 Designs for Circularity' skal præsenteres i publikationer, online, på messer & konferencer og udvalgte udstillingssteder.
Indsatsen er vigtig for at bevare naturressourcer, styrke virksomhedernes konkurrenceevne og inspirere til bredere vedtagelse af bæredygtige forretningsmodeller.

Reduktioner

Fra affald til ‘New Waste’
THE UPCYCL leder an i opstart, facilitering og projektledelse af de cirkulære værdikædeudvekslinger mellem samtlige partnere i værdikæden. Fokus er på et tæt samarbejde mellem designbrands og produktionsvirksomheder, der deltager i disse udvekslinger.
I samarbejde med produktionsvirksomhederne LINDAB, KLINGER DANMARK, TCM, RAVENDO, SUPERWOOD, STOKO PLAST, DAFA, PFP, JEVI og SALLING AUTOGENBRUG identificerer THE UPCYCL de restmaterialer, der har potentiale for upcycling og kan kaldes ‘New Waste’.
Samtidig klargør organisationerne til faste cirkulære samarbejder og levering af restmaterialer fra deres produktioner til cirkulære værdikædeudvekslinger.
Projektet forventes at nå ud til 200.000 personer på sociale medier og 20.000 personer på messer, konferencer, udstillinger og publikationer.

Cirkulær designproces fører til en samlet kollektion
Designvirksomhederne - Underflod, Squarely Copenhagen, Højer Møbler, FÓLK Reykjavik, Wecycle Furniture, Better Weather, NORNORM, Michael Palsgaard, URBAN ELEMENTS, Relife studio og LABS - gennemgår en cirkulær lærings- og skabelsesproces. Tilsammen skaber de en kollektion bestående af cirkulære designs. Hvert design inkluderer upcyclede restmaterialer fra en eller flere af produktionsvirksomhederne.
THE UPCYCL retter opmærksomheden mod projektets succes og resultater under konceptet '12 Designs for Circularity', hvor 1 design offentliggøres hver måned i 2025. Konceptet præsenteres i publikationer, online, på messer og konferencer samt udvalgte udstillingssteder, og har stort fokus på ressourcesymbiosen og formidling af cirkulær økonomi.
Projektet bidrager ikke kun til at reducere affald, men også til at fremme bedre materialeanvendelse og skabe økonomisk værdi for alle involverede parter.
For virksomheder og brancher giver samarbejdet mulighed for at styrke bæredygtighedsprofil og konkurrenceevne ved at indgå i cirkulære forretningsmodeller.
Slutkunder nyder godt af produkter, der er fremstillet med større hensyn til miljøet og samfundet som helhed, da dette initiativ bidrager til en reduktion af affaldsmængder og fremmer genanvendelse.
På samfundsniveau har samarbejdet en positiv indvirkning ved at skabe større miljømæssige og økonomiske fordele på lang sigt. Det bidrager til en mere bæredygtig fremtid ved at bevare naturressourcer, styrke økonomien gennem innovative forretningsmodeller og inspirere til bredere vedtagelse af cirkulære principper.