Landsdækkende reparationsnetværk som vil samle aktørerne om et innovativt samarbejde og implementering på tværs. Målet er at lave en effektiv og skalerbar håndtering af reparationer på en fælles platform.
Formål
Beklædningsproducenters reduktion af solgte nye varer via levetidsforlængelse.
Brands donerer eller kasserer i dag nye varer med fejl. Samarbejdet vil sikre stordriftsfordele via reparation, så varer nemt kan repareres frem for at kasseres til fordel for nyt. Forbrugere, der efter garantiperioden har en fejl på en vare, gør sjældent brug af reparation. Projektet vil gøre det nemt selv at reparere eller sikre hjælp til reparation via professionelle reparatører.
”Gensidig afhængighed” – af hinandens services/produkter
”Den kritiske masse” - af udbud til forbrugerne og af ressourcer, der kan sikre effektivitet og økonomisk bæredygtige forretningsmodeller.
Konceptet vil bestå af en samlet ny teknologi- og logistikplatform til håndtering af mangeartede processer for håndtering af reparation, så den enkelte beklædningsproducent (brand) kan deltage og dermed tilbyde fuld reparationsservice til deres kunder.
Ved at implementere og skalere en fælles platform, vil små og mellemstore aktører kunne stå sammen i et spændende fælles univers, der vil tiltrække forbrugere, som længe har efterspurgt bekvemme og interessante løsninger til gensalg og reparation af tøj. Samtidig kan der i fællesskabet effektivt og hurtigt testes og implementeres nye og innovative levetidsforlængende forretningsmodeller.
Under projektet vil den løbende opsamling af data på reparationer, upcycling og gensalg kunne give værdifulde data i forbindelse med aktørernes bestræbelser på at udvikle fremtidige produkter med højere holdbarhed og gensalgsværdi.
Create2STAY bygger platformen og faciliterer samarbejdet imellem alle aktører i en værdikæde.
Burd Delivery afprøver nye tiltag til afhentning og returnering af varer til reparation. De 2 systuer, Den syriske skrædder og Kvindehuset vil levere reparationsydelser. Re-zip vil levere genbrugsemballage, der cirkulerer imellem flere forbrugere.
De 7 brands arbejder sammen om at afprøve og teste forskellige løsninger og tilbyder services i pilotprojektet, reparationsydelser og services til kunderne. Disse kan senere, hvis succesfuldt, implementeres til hele branchen og derved sikre en styrkelse indenfor den cirkulære økonomi.